Kikényszeríthető-e a változás? Mit jelent a valódi lelkiismereti szabadság? Hol van a közösségi és az egyéni lelkiismeret határa?

Lelkiismereti kérdésekben nincs helye az erőszaknak.

Reformációs helyszín: Zürich, Genf

Történelmi események: A svájci reformáció (Zwingli és Kálvin)

Bibliai vonatkozás: Gyógyulás és lelkiismereti szabadság – Királyok második könyve 5 fejezet

Mikor Hol
2019.11.16.
Budapest III.ker. Beszterce u. 27.
2019.11.16.
Pilisszántó, Bem József u. 4.
2019.11.20.
Budapest-Zugló 14. ker. Uzsoki utca 57.
2019.11.20.
Lovasberény, Rákóczi Ferenc u. 1.
2019.11.20.
Székesfehérvár III. Béla király tér 1.
2019.11.21.
Balatonfüred, Kéki u. 6. 1. emelet
2019.11.23.
Siófok, Bajcsy-Zsilinszky u. 92.
2019.11.25.
1173 Budapest, Pesti út 113.
2019.11.26.
Mosonmagyaróvár, Erkel F. u. 10.
2019.11.26.
Baja, Bezerédj P. u. 5.
2019.11.26.
Nagyatád, Árpád u. 25.
2019.11.26.
Keszthely, Kastély u.17-19.
2019.11.27.
Budapest IV. ker., Görgey Artúr u. 10.
2019.11.27.
Győr, Révai u. 5.
2019.11.28.
Hidas, Kossuth L. u. 119.
2019.11.28.
1181 Budapest, Kondor Béla sétány 8.
2019.11.28.
Tata, Váralja u.4.
2019.11.28.
Nagykanizsa, Kálvin tér 5.
2019.11.29.
Salgótarján, Főtér 5.
2019.11.29.
Dorog, Schiller u. 11.
2019.11.29.
Gyömrő, Szent István u. 75/B.
2019.11.29.
Kaposvár, Rippl Rónai - Kontrássy sarok
2019.11.29.
Budapest XVI. ker. Kocs u. 24.
2019.11.30.
Veszprém, Hoffer Ármin sétány 2.
2019.11.30.
Vecsés, Petőfi u.14/a.
2019.12.02.
Sopron, Petőfi tér 3.
2019.12.04.
Pécs, Universitas u. 2/A.
2019.12.05.
Szombathely, Antall József tér 1.
2019.12.02.
Vác, Dr. Csányi László krt. 63.
2019.12.02.
1205 Budapest, Kossuth Lajos u. 128.
2019.12.05.
Kiskunhalas, Sétáló u. 8.
2020.01.13.
Kiskőrös, Petőfi tér 3.
2020.01.21.
Kecskemét, Deák Ferenc tér 1.
2020.02.03.
Zalaegerszeg, Dísz tér
2020.02.22.
Farmos Tavasz utca 6.

Előadás helyszínének megtekéntése a térképen:

Hetednapi Adventista Egyház Óbudai Gyülekezete

Budapest, III. kerület, Beszterce u. 27, Magyarország

2019.11.16. - 10:45

Hetednapi Adventista Egyház Dorogi Gyülekezete

Dorog, Schiller u. 11, Magyarország

2019.11.29. - 17:00

Hetednapi Adventista Egyház Pilisszántói Gyülekezete

Pilisszántó, Bem József u. 4, Magyarország

2019.11.16. - 16:30

Édenvölgye Életmódközpont

Budapest, Görgey Artúr u. 10, Magyarország

2019.11.27. - 18.00

Hetednapi Adventista Egyház Gyömrői Gyülekezete

Gyömrő, Szent István út 75, Magyarország

2019.11.29. - 18.00

Vigyázó Sándor Művelődési Ház

Budapest, Pesti út 113, Magyarország

2019.11.25. - 18.00

Berzsenyi Dániel Könyvtár 4. emeleti kis-előadóterem

Szombathely, Doktor Antall József tér 1, Magyarország

2019.12.05. - 17:30

Pedagógusok Soproni Művelődési Háza

Sopron, Petőfi tér 3, Magyarország

2019.12.02. - 17:00

Bányatröszt

Veszprém, Hoffer Ármin Sétány 2, Magyarország

2019.11.30. - 18.00

Balatonfüredi Szociális Alapszolgáltatási Központ

Balatonfüred, Kéki u. 6, Magyarország

2019.11.21. - 17.00

Hetednapi Adventista Egyház Bajai Gyülekezete

Baja, Bezerédj Pál u. 5, Magyarország

2019.11.26. - 17.30

Közösségek Háza

Kiskunhalas, Sétáló utca 8, Magyarország

2019.12.05. - 17.00

Szabó Ervin Könyvtár

Budapest, Zugló, Uzsoki utca 57, Magyarország

2019.11.20. - 17:30

József Attila Művelődési és Konferencia Központ

Salgótarján, Főtér 5, Magyarország

2019.11.29. - 17:00

Tudásközpont

Pécs, Pécsi Tudásközpont, Universitas utca, Magyarország

2019. 12.04. - 18:00

Hetednapi Adventista Egyház Gyülekezete

2019.11.29. - 18.00

Kincsesház

Nagyatád, Árpád u. 25, Magyarország

2019.11.26. - 17.30

Hetednapi Adventista Egyház Gyülekezete

Hidas, Hidas, Kossuth Lajos utca, Magyarország

2019.11.28. - 17.30

Hetednapi Adventista Egyház Sashalmi Gyülekezete

Budapest, Kocs u. 24, Magyarország

2019.11.29. - 18.00

Irodaház

Mosonmagyaróvár, Erkel Ferenc utca 10, Magyarország

2019.11.26. - 17:00

VOKE Arany János Művelődési Ház

Győr, Révai Miklós utca 5, Magyarország

2019.11.27. - 18.00

Magyary Zoltán Művelődési Központ

Tata, Váralja u. 4, Magyarország

2019.11.28. - 17.30

Kondor Béla Közösségi Ház

Budapest, Kondor Béla sétány 8, Magyarország

2019. 11.28. - 17:30

Madách Imre Művelődési Központ 4-es terem

Vác, Dr. Csányi László krt. 63, Magyarország

2019.12. 02. - 18.00

Adventista Egyház Gyülekezete

Siófok, Bajcsy-Zsilinszky u. 92, Magyarország

2019.11.23. - 14.00

Zsinagóga - Kistemplom

Kiskőrös, Petőfi Sándor tér 3, Magyarország

2020.01.13. - 18:00

Hírös Agóra Kulturális és Ifjúsági Központ

Kecskemét, Deák Ferenc tér 1, Magyarország

2020.01.21. - 18:00

Halis István Városi Könyvtár

Nagykanizsa, Kálvin tér 5, Magyarország

2019.11.28. - 17.30

Tudomány és Technika Háza

Zalaegerszeg, Dísz tér, Magyarország

2020.02.03. - 17.30

Hetednapi Adventista Egyház Vecsési Gyülekezete

Vecsés, Petőfi Sándor utca 14, Magyarország

2019.11.30. - 16.00

Fejér Megyei Művelődési Központ Művészetek Háza

Székesfehérvár, III. Béla király tér 1, Magyarország

2019.11.28. - 18.00

Róna József Művelődési Ház és Könyvtár

Lovasberény, Lovasberényi Községi Könyvtár, Rákóczi utca, Magyarország

2019.11.20. - 18.00

Hetednapi Adventista Egyház Farmosi Gyülekezete

Farmos, Tavasz utca 6, Magyarország

2020.02.22. - 14.00

Amazon Ház Látogatóközpont

Keszthely, Kastély u. 17-19, Magyarország

2019.11.26. - 17.30

Hetednapi Adventista Egyház Pesterzsébeti Gyülekezete

Budapest, Kossuth Lajos utca 128, 1205 Magyarország

2019.12.02. - 18.00

Genf

Az ókorban egy kelta törzs, az allobroxok megerősített határvárosa volt Genava néven. Julius Caesar is járt erre a gall háború során. A népvándorlás során a burgundiak fővárosa lett 443-ban, 534-ben a frank birodalomhoz csatolták. A középkorban (kb. 400-tól) a genfi püspökök uralták. A polgárság elégedetlensége hozzájárult a reformáció térhódításához. Kálvin János 1536-ban érkezett először a városba, ekkor kiáltották ki a város függetlenségét. Kálvinnak időlegesen távoznia kellett, ám visszatérése után Genf a kálvinizmus központja lett. A várost egy ideig a „protestáns Róma”-ként emlegették. Kálvin 1559-ben alapította meg akadémiáját. A jakobinus diktatúra Genfre is átterjedt, a város 1798-tól 1814-ig Franciaországhoz tartozott. A bécsi kongresszus idején csatlakozott a Svájci Államszövetséghez.

Az első világháború után Svájc semlegessége nagyban hozzájárult ahhoz, hogy itt működött a Népszövetség (az ENSZ elődje) 1920 és 1939 között. A második világháború befejezése után számos ENSZ szervezet és nem kormányközi nemzetközi szervezet székhelye.

Forrás:

https://hu.wikipedia.org/wiki/Genf

 

Reformáció nemzetközi emlékműve (franciául: Monument international de la RéformationnémetülReformationsdenkmal) a kálvinista egyházaknak emléket állító építmény, emlékfal a svájci Genfben. A Kálvin János és Ulrich Zwingli nevéhez köthető, a városból kiindult reformáció nemzetközi kisugárzására emlékeztet. Szoboralakjai és domborművei a református egyház legfontosabb svájci és külföldi személyiségeit ábrázolják. A köznyelvben használatos elnevezése a reformátorok fala (franciául: Mur des Réformateurs). Az emlékmű a Genfi Egyetem előtt, a Bástyák parkjában (Parc des Bastions) található. Alapkövét 1909-ben helyezték el, az elkészült emlékművet 1917-ben avatták fel.

Az emlékmű alapkövét 1909-ben, Kálvin János (1509–1564) teológus, egyházreformátor születésének 400. és a Genfi Egyetem alapításának 350. évfordulóján, helyezték el. Tervezésére még 1908-ban pályázatot írtak ki, amelyre mintegy 70 pályamű érkezett, a bíráló bizottság ezek közül választotta ki a győztesnek ítélt tervet, egy négyfős svájci építészcsoport művét. A tervezők között található Alphonse Laverrière és Jean Taillens. A szobrokat Paul Landowski és Henri Bouchard francia szobrászművészek készítették.[1][2] Az emlékmű építését 1917-ben fejezték be. Helyét a Genfi Egyetem előtt, a Bástyák parkjában (Parc des Bastions) jelölték ki, a régi genfi városfal egy szakaszának helyén, hangsúlyozva ezzel, hogy Genf a reformáció rendíthetetlen bástyája marad.

Az emlékmű mintegy 100 méter hosszú, egyenes, tudatosan dísztelenül hagyott kőfal, amely az Egyetem főépületével szemben húzódik. Építéséhez a burgundiai Pouillenay kőbányáiból származó mészkövet használtak.

Az emlékfal teljes hosszában végigvonul a latin nyelvű POST TENEBRAS LUX felirat, jelentése „Fény a sötétség után”. Ez a református Genf és minden olyan református közösség jelmondata, akik számára a protestáns reformáció a világosság visszatérését jelenti a világba.

Az emlékmű középpontjában, egy 5 méter magas, négyalakos szoborcsoport áll, kőtalapzatára a Názáreti Jézus nevének görög betűs rövidítését (ΙΗΣ) vésték. A kálvinizmus legfontosabb kezdeményezőit, hittudósait ábrázolja:

  • Béza Tódor(1519–1605) svájci teológus.
  • Kálvin János(1509–1564) francia származású svájci reformátor, keresztyén tudós, a kálvinizmus névadója.
  • Guillaume Farel(1489–1565) francia reformátor.
  • John Knox(c.1513–1572) skót reformátor, kálvinista teológus és egyházszervező.

A központi alakokkal (Farellel és Knox-szal) összefüggő események domborművei:

A központi szoborcsoporttól jobbra és balra kisebb, kb. 3 méter magas szoboralakok állnak, amelyek a reformációval kapcsolatban álló, azt segítő, előmozdító, református vallású történelmi személyiségeket ábrázolják, mellettük domborművek mutatják azt az eseményt, amely az illetőt megemlékezésre méltóvá tette.

A központi szoborcsoporttól jobbra álló szobrok, és domborműveken ábrázolt események:

A központi szoborcsoporttól balra álló szobrok, és domborműveken ábrázolt események:

Zwingli sztéléje

Az emlékfal két végével szemben egy-egy monolit sztélé (vésett kőtömb) áll, a Mont Blanc-ról származó gránitból. Ezek oldalfalába Luther és Zwingli nevét vésték.

  1. 2002november 3-ána reformáció napjánaz emlékfalra felvésték a reformáció három fontos előfutárának, Petrus WaldesnekJohn Wycliffe-nek és Husz Jánosnaknevét, továbbá az első női nevet, a Tournai-ból való Marie Dentière teológusnő és reformációtörténész (1495–1561) nevét is.

Forrás:

https://hu.wikipedia.org/wiki/A_reform%C3%A1ci%C3%B3_eml%C3%A9km%C5%B1ve_(Genf)

Genf (szeptember 17.)

A franciaországi Colonges-ból hamar leereszkedtünk a szomszédos településbe, a svájci Genfbe. Így korán elkezdhettük a városnézést. A reformáció emlékművénél kezdtünk. A monumentális sziklába vájt szobrok középső, legmagasabb alakjai Farel, Kálvin, Béza és Knox. Számunkra leginkább talán csak Kálvin ismert, de a maguk korában közismert nevek voltak ezek a protestáns világban. A tőlük ballra és jobbra kisebb szobrokon további „nagyokat” látni, akik sokat tettek a reformáció védelmezéséért. Jobbra, a legutolsó szobor Bocskai István, mellette pedig egy képregény szerű dombormű, ahol az erdélyi fejedelem átadja a magyar országgyűlésnek a rendek vallásszabadságát biztosító bécsi békéke dokumentumát. Azt hiszem mindannyiunkat jó érzéssel töltött el, hogy a civilizáció eme vívmányához, a szabad gondolkodási szabadsághoz mi magyarok is hozzájárultunk egy kicsit. Az emlékműtől a gótikus és klasszicista stílusokat eklektikusan magába ötvöző Szent Péter katedrálishoz mentünk. Kálvin itt prédikált, a széke is megvan, ahol egykor ült, és a lakása is csak néhány száz méterre volt innen. Megnéztük a régi városházát is, melynek előterében folytatták le a bírósági tárgyalásokat. Ezen a helyen ítélték máglyahalálra Szervét Mihályt. Ennek a szerencsétlen spanyol orvosnak az volt az egyetlen bűne, hogy nem hitt a Szentháromságban. Kálvin hozzáállása vitatott, de valószínűsíthető, hogy egyetértett Szervét kivégzésével. Ezt követően leereszkedtünk a kristálytiszta Genfi-tó partjához, ahonnan jól ráláttunk a 104 méter magasra föllövelő szökőkútra. Olyan erős vízsugár lehet az, hogy ha ráülne valaki – mint a Tom és Jerry-ben –, akkor egyből a magasba lökné az illetőt. Innen visszakanyarodtunk, és megnéztük Henry Dunant (1828-1910) szobrát, aki elborzadva látta a solferinói csata (1859) ellátatlan sebesültjeit. Elhatározta, létrehoz egy olyan szervezetet, amely arra kötelezi el magát, hogy a háborúkban – semleges felségjellel (egy vörös kereszttel) – a sebesültek ellátásáról gondoskodik. Így jött létre 1864-ben a vöröskereszt. A szimbólum választása nem véletlen, hiszen Dunant saját országának, Svájcnak a zászlóját vette alapul. Ez a szervezet egyik háborús fél mellett sem kötelezi el magát, és mindkét harcban álló félnek segít – mind a mai napig. A körtúránk a reformációs emlékműnél ért véget, ahol zárásképpen meghallgattuk Illyés Gyula A reformáció genfi emlékműve előtt című versét. A költő azon töpreng, hogy vajon megérte-e a mindegyik féltől olyan nagy véráldozatot követelő reformáció?

És valóban jogos a kérdés. Hogy lehet Isten nevében vallási reformot bevezetni, és ugyanennek az Istennek a nevében másképp gondolkodókat megégetni? Kálvin intoleranciájával szemben ott áll Dunant, aki nem akar beavatkozni az emberi konfliktusokba, csak segíteni akar a sebesülteken. Érdekes kontraszt. Persze nem szabad Kálvint Szervét elégetéséért végérvényesen elmarasztalni. Ő is a korának embere volt, épp úgy, mint Luther, vagy a pápai inkvizítorok. Kálvin teológiailag mérföldkő a reformáció történetében, és ez vitathatatlan. Mindazonáltal el kell mondanunk azt a mára vonatkozó tanulságot is, hogy a haragvó vallásos ember nagyon veszélyes lehet. Az, aki meg van győződve a saját igazáról, és ezt az igazságot mindenkin – ha akarja, ha nem – érvényesíteni akarja, többet árt az embereknek, mint használ. Ebben az értelemben inkább legyünk Dunant-ok, akik nem kötelezik el magukat, csupán egyetlen dolog mellett, hogy segítenek embertársaikon. Mert mi is lenne az igaz istentisztelet, ha nem az, hogy gyakorlatba ültetjük a Mindenható szeretetét? Gyakoroljuk hát ez, segítsünk, és toleráljunk, ez Genf üzenete mára…

Árvai Tamás

Megosztás:

A weboldalunkon sütiket használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. Sütiket használunk a tartalmak személyre szabásához, a közösségi médiafunkciók és a forgalom elemzéséhez. Több információ

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close