A változások között az ember tudja-e, hogy kicsoda? Önmagában a változás nem érték. De az értékek miatt érdemes változtatni. Hogyan alakul ki az egyéni- és csoport identitás? Mit kezdjünk a sztereotípiákkal?

Vannak olyan értékek, melyekért érdemes megfizetni a változással járó árat.

Reformációs helyszín: Wittenberg

Történelmi események: Luther és a reformáció kezdeti szakasza

Bibliai vonatkozás: Identitásválságból identitásváltás – János evangéliuma 4 fejezet

Mikor Hol
2019.11.02.
Budapest III.ker. Beszterce u. 27.
2019.11.02.
Pilisszántó, Bem József u. 4.
2019.11.06.
Budapest-Zugló 14. ker. Uzsoki u. 57.
2019.11.06.
Lovasberény, Rákóczi Ferenc u. 1.
2019.11.07.
Balatonfüred, Kéki u. 6. 1. emelet
2019.11.09.
Siófok, Bajcsy-Zsilinszky u. 92.
2019.11.11.
Sopron, Petőfi tér 3.
2019.11.11.
Hidas, Kossuth L. u. 119.
2019.11.12.
Baja, Bezerédj P. u. 5.
2019.11.12.
Mosonmagyaróvár, Erkel F. u. 10.
2019.11.12.
Keszthely, Kastély u.17-19.
2019.11.12.
Nagyatád, Árpád u. 25
2019.11.13.
Budapest IV. ker., Görgey Artúr u. 10.
2019.11.13.
Győr, Révai u. 5.
2019.11.14.
Szombathely, Antall József tér 1.
2019.11.14.
Budapest, Kondor Béla sétány 8.
2019.11.14.
Tata, Váralja u.4.
2019.11.14.
Nagykanizsa, Kálvin tér 5.
2019.11.14.
Székesfehérvár III. Béla király tér 1.
2019.11.15.
Kaposvár, Rippl Rónai - Kontrássy sarok
2019.11.15.
Salgótarján, Főtér 5.
2019.11.15.
Gyömrő, Szent István u. 75/B.
2019.11.15.
Budapest XVI. ker. Kocs u. 24.
2019.11.15.
Dorog, Schiller u. 11.
2019.11.15.
Budapest, Pesti út 113.
2019.11.16.
Vecsés, Petőfi u.14/a.
2019.11.16.
Veszprém, Hoffer Ármin sétány 2.
2019.11.18.
Vác, Dr. Csányi László krt. 63.
2019.11.18.
1205 Budapest, Kossuth Lajos u. 128.
2019.11.19.
Kecskemét, Deák Ferenc tér 1.
2019.11.20.
Pécs, Universitas u. 2/A
2019.11.21.
Kiskunhalas, Sétáló u. 8.
2019.11.25.
Kiskőrös, Petőfi tér 3.
2020.01.20.
Zalaegerszeg, Dísz tér
2020.02.08.
Farmos Tavasz u.6.

Előadás helyszínének megtekéntése a térképen:

Berzsenyi Dániel Könyvtár, 4. emeleti kis-előadóterem

Szombathely, Doktor Antall József tér 1, Magyarország

Európa a változások viharaiban 2019.11.14. - 17.30

Hetednapi Adventista Egyház Bajai Gyülekezete

Baja, Bezerédj Pál utca 5, Magyarország

Európa a változások viharaiban 2019.11.12. - 17.30 Előadó: Kis István - teológus, lelkész

Szabó Ervin Könyvtár

Budapest, Zugló, Uzsoki utca 57, Magyarország

Európa a változások viharaiban 2019.11.06. - 17.30

Tudásközpont

Pécs, Pécsi Tudásközpont, Universitas utca, Magyarország

Európa a változások viharaiban 2019.11.20. - 18.00

Hetednapi Adventista Egyház Gyülekezete

Európa a változások viharaiban 2019.11.15. - 18.00

Kincsesház

Nagyatád, Árpád u. 25, Magyarország

Európa a változások viharaiban 2019.11.12. - 17.30

Hetednapi Adventista Egyház Gyülekezete

Hidas, Kossuth Lajos utca, Magyarország

Európa a változások viharaiban 2019.11.11. - 17.30

Hetednapi Adventista Egyház Sashalmi Gyülekezete

Budapest, Kocs u. 24, Magyarország

Európa a változások viharaiban 2019.11.15. - 18.00

Irodaház

Mosonmagyaróvár, Erkel Ferenc utca 10, Magyarország

Európa a változások viharaiban 2019.11.12. 17:00

VOKE Arany János Művelődési Ház

Győr, Révai Miklós utca 5, Magyarország

Európa a változások viharaiban 2019.11.13. 18.00

Magyary Zoltán Művelődési Központ

Tata, Váralja u. 4, Magyarország

Európa a változások viharaiban 2019.11.14. 17.30

Kondor Béla Közösségi Ház

Budapest, Kondor Béla sétány 8, Magyarország

Európa a változások viharaiban 2019. 11.14. 17:30

Madách Imre Művelődési Központ 4-es terem

Vác, Dr. Csányi László krt. 63, Magyarország

Európa a változások viharaiban 2019.11.18. 18.00

Adventista Egyház Gyülekezete

Siófok, Bajcsy-Zsilinszky u. 92, Magyarország

Európa a változások viharaiban 2019.11.09. 14.00

Hetednapi Adventista Egyház Óbudai Gyülekezete

Budapest, III. kerület, Beszterce u. 27, Magyarország

Európa a változások viharaiban 2019.11.02. - 10:45

Hetednapi Adventista Egyház Dorogi Gyülekezete

Dorog, Schiller u. 11, Magyarország

2019.11.15. - 17:00

Hetednapi Adventista Egyház Pilisszántói Gyülekezete

Pilisszántó, Bem József u. 4, Magyarország

2019.11.02. - 16:30

Édenvölgye Életmódközpont

Budapest, Görgey Artúr u. 10, Magyarország

2019.11.13. - 18.00

Hetednapi Adventista Egyház Gyömrői Gyülekezete

Gyömrő, Szent István út 75, Magyarország

2019.11.15. - 18.00

Vigyázó Sándor Művelődési Ház

Budapest, Pesti út 113, Magyarország

2019.11.11. - 18.00

Pedagógusok Soproni Művelődési Háza

Sopron, Petőfi tér 3, Magyarország

2019.11.11. - 17:00

József Attila Művelődési és Konferencia Központ

Salgótarján, Főtér 5, Magyarország

2019.11.15. - 17:00

Balatonfüredi Szociális Alapszolgáltatási Központ

Balatonfüred, Kéki u. 6, Magyarország

2019.11.07. - 17.00

Bányatröszt

Veszprém, Hoffer Ármin Sétány 2, Magyarország

2019.11.16. - 18.00

Zsinagóga - Kistemplom

Kiskőrös, Petőfi Sándor tér 3, Magyarország

2019.11.25. - 18:00

Halis István Városi Könyvtár

Nagykanizsa, Kálvin tér 5, Magyarország

2019.11.14 - 17.30

Tudomány és Technika Háza

Zalaegerszeg, Dísz tér, Magyarország

2020.01.20. - 17.30

Hetednapi Adventista Egyház Vecsési Gyülekezete

Vecsés, Petőfi Sándor utca 14, Magyarország

2019.11.16- 16.00

Fejér Megyei Művelődési Központ Művészetek Háza

Székesfehérvár, III. Béla király tér 1, Magyarország

2019.11.14. - 18.00

Róna József Művelődési Ház és Könyvtár

Lovasberény, Lovasberényi Községi Könyvtár, Rákóczi utca, Magyarország

2019.11.06. - 18.00

Hetednapi Adventista Egyház Farmosi Gyülekezete

Farmos, Tavasz utca 6, Magyarország

2020.02.08. - 14.00 Előadók: Dr.Tonhaiser Tibor Egyetemi Tanár és Henter Barna lelkész, mentálhigiénés szakember

Hírös Agóra Kulturális és Ifjúsági Központ

Kecskemét, Deák Ferenc tér 1, Magyarország

2019.11.19. - 18:00

Amazon Ház Látogatóközpont

Keszthely, Kastély u. 17-19, Magyarország

2019.11.12. - 17.30

Közösségek Háza

Kiskunhalas, Sétáló utca 8, Magyarország

2019.11.21. - 17.00

Hetednapi Adventista Egyház Pesterzsébeti Gyülekezete

Budapest, Kossuth Lajos utca 128, 1205 Magyarország

2019.11.18. - 18.00

Wittenberg

Wittenberg – melyet 1183-ban említenek először a dokumentumok – a XV. század végén, Bölcs Frigyes hercegi rezidenciájaként emelkedett ki a középkori német kisvárosok átlagából. A fejedelem előrelátó politikája, az 1502-ben megalapított Leucorea egyetem (ma is létezik, de már nem a régi épületek állnak), Luther, Melanchton és többi reformer befolyása mind-mind elősegítették, hogy ez a kis Elba-parti városka Európa egyik spirituális központjává váljon. Sorra épültek a jelentősebb, kultúrát, vallást, tudományokat támogató épületek, intézmények, így 1523-40 között például az új városháza, de mind a mai napig megnézhetjük Cranach mester udvarát (az ő jóvoltából ismerhetjük a korszak kiemelkedő személyiségeinek arcképeit), vagy éppen Melanchton házát is, mely 1536-ban épült.

A reformátor élete legnagyobb részét, mintegy 35 évet töltött el itt, a Luther-házban, eleinte mint szerzetes, 1525-től pedig mint férj és apa. Itt születtek első reformációs elképzelései, itt okította a szerte Európából érkező tanítványokat, és írta meg a mára világot megváltoztató munkáit. A mára múzeummá alakított épületben megismerhetjük Luther és Wittenberg kapcsolatát, a Luther család mindennapi életét, és azt a hatást, melyet ez a kivételes ember tett korára, környezetére, s végső soron a ma is létező világra.

Wittenberg óvárosa, illetve az ide kapcsolódó nevezetességek alig két utcára, és a főtérre korlátozódnak. A Luther-háztól pár lépésre találjuk Melanchton házát, majd a főtér mellett a városi templomot a csöppnyi Corpus Christi kápolnával. 1518. november 28-án innen indult útnak Luther Rómába, hogy fellebbezzen X. Leó pápánal, aki eretnekséggel vádolta. A szomszédos városi templom – melynek gyönyörű Cranach-oltárát mindeképpen érdemes megnézni – Luther prédikációinak színtere volt, de ez az épület volt tanúja az első német nyelvű miséknek is, így lényegében a protestáns reformáció anyatemplomának is nevezhetjük. 1996 óta a templom UNESCO Világörökségi helyszín, csakúgy, mint a vártemplom, a Luther-ház és a Melanchton-ház, valamint a szomszédos Dessau-wörlitzi kertbirodalom (kastélyok és angolkertek egész sorával).

Forrás: https://utazom.com/nemetorszag/wittenberg/luther-marton-nyomaban-iv-wittenberg

Wittenberg (szeptember 14.)

 

A lelkészkolégákkal Wittenbergbe érve az első dolgunk az volt, hogy megnézzük a Luther panorámakörképet. Yadegar Asisi műve egy 15 méter magas, 75 méter kerületű hatalmas – festészetet és fotózást összekapcsoló – kép, amely Luther Márton 30 évét mutatja be a reformáció kirobbanásától. A művész 3 és fél évet dolgozott egy egész csapat koordinálásával az alkotáson (2017-ben adták át), amely olyan érzést kölcsönöz a látogatónak, mintha valóban a koraújkori Wittenberg utcáján bámészkodna. Láthatjuk a hosszú, mindenféle rangú és rendű embert magában foglaló sort, amely a búcsúcédulaárus előtt áll, hogy megvásárolhassa üdvösségét. Kicsivel arrébb Luther Márton felháborodva kitépi az egyik járókelő kezéből a búcsúcédulát, s közben hallani felkiáltását: „Hát nem tudjátok, hogy az üdvösség nem pénzen, vagy egy cetlin múlik, hanem Jézus Krisztus áldozata árán Isten kegyelmén?” Mögöttük molnárok őrölnek, de a liszt nagy részét a főúr kastélyába szállítják – a korabeli társadalom egyik feszültségforrása a sok közül. Az utcán éppen egy főpap távozik népes kíséretével, jelképesen átengedve a várost a reformációnak. Hintójából ahogy visszatekint, kivehető szifilisztől meggyötört arca, mellyel a művész a korabeli katolikus egyház képmutatását akarta kifejezni. Míg a papok felszentelésükkor cölibátust fogadtak, leplezetlen élték kicsapongó életüket. A képen föltűnik Müntzer Tamás is, aki a reformáció szélsőséges, vérontástól sem visszariadó ágát képviselte. A várból kilovagló Bölcs Frigyes fejedelem elé akar ugrani, de Luther félrehúzza: „Menj innen Müntzer!” – hallatszik a képből kikiáltó reformátor. A kép nagy részét foglalja el a vártemplom, előtte egy pápai kocsi, mely egy aranyrózsát visz éppen a pápától Frigyes számára. Ezzel akarta lefizetni Róma püspöke a német fejedelmet, hátha eláll a reformáció pártolásától. A történelemből tudjuk, az akció sikertelenül járt. A vártemplom kapuja – rajta a lobogó 95 tétel – félig nyitva, és egy döbbent katolikus pap szemléli az általa fölfoghatatlan változások folyamát. Nem messze tőle diákok pápai ruhába öltöztetett szalmababábút égetnek – bár Luther maga nem értett egyet ezzel. A vártemplom mellett a városkapun sokan távoznak a településről. Ők voltak azok, akik megélhetésüket érezték veszélyeztetve az új rend kialakulásával. Köztük jól kivehető egy zsidó ember, aki gúnyolódások közepette szedi össze a sárba ejtett iratait. Luther a reformáció indulásakor meg volt győződve arról, hogy a zsidók csatlakozni fognak a reformációhoz, amint megismerik a tiszta evangéliumot. Ez azonban nem következett be, ami fordulatot hozott gondolkodásában. Ettől kezdve képes volt egészen kemény módon megnyilatkozni róluk. Az is érdekes, ahogy a háttérben boszorkányokat égetnek Luther Wittenbergjében. Hogyhogy nem akadályozta meg ezeket a nagy reformátor? A kép másik vége azonban ismét barátságossá válik. Látjuk Luther házasságát Katalina von Borával, aztán néhány bájos családi jelenetet, amint gyerekeit olvasni tanítja, vagy feleségével cseverészik önfeledten. A piactéren egy nő tarja a bibliát, és tanítja a hallgatóságot, mellette gyerekek játszadoznak. Luther – messze megelőzve korát – vallotta, Isten szemében egyformán értékes a nő és a férfi. Sőt, világképében a gyermekek is fontos helyet foglalt el. Mikor mogorva felnőttek a játszadozó gyerekekre ripakodtak, Luther megvédte őket, mondván, a gyermek játék útján érti meg a körülötte levő világot.

Micsoda tarka színkavalkád! Mind Yadegar Asisi nagy hatású wittenbergi körpanorámája, mind pedig Luther jelleme. Egyrészt haladó és felvilágosult gondolkodó, másrészt kora eszmevilágának a gyermeke. Egyrészt az igazságért kiálló jellemóriás, másrészt olykor durva és kegyetlen. Most akkor mit is gondoljunk róla? Azt, hogy ember volt. Ugyanolyan ember, mint mi. Sötét jellemhibákkal, megfékezhetetlen indulatokkal, jósággal, szeretettel, a megértett igazságban való kitartással. Olyan bűnös és önző ember, akit Isten fölhasznált arra, hogy kinyilatkoztassa Európa számára sokáig homályba rejtett szeretetét.

Luther számomra reménység arra, hogy – minden gyengeségem és rossz tulajdonságom ellenére – Istennek velem is terve van. Én is a Mindenható szeretetkövete szeretnék lenni, mint a wittenbergi lelkészkollégám…

Árvai Tamás

Eisleben (szeptember 15.)

Ezen a napon szállásunkról, a Berlintől csak egy óriányira lévő Friedensaui Adventista Főiskoláról egy hosszú buszúttal Dél-Németországba, Stuttgartba utaztunk. A fárasztó utat azonban megszakítottuk Eislebenben, abban a városban, ahol Luther Márton megszületett (1483), illetve ahol 62 évesen meghalt (1546). A reformátor számára mindig is fontos hely volt Eisleben, annak ellenére, hogy 10 hónapos korában a család átköltözött Mansfeldbe, mert az apja ott folytatta mesterségét, a rézbányászatot. Később sok helyen megfordult, Eisenachban (Wartburg melletti város) tanult, majd Erfurtba járt járt egyetemre, és itt is csatlakozott az ágostonrendi szerzetesrendhez. Mestere – aki fölismerte kivételes tehetségét – Wittenbergbe küldi, hogy ott tanítson az akkor nem rég alapított egyetemen. Innentől kezdve – ha voltak is az életében kisebb megszakítások – ebben a városban élt és dolgozott, később családjával együtt. Utolsó útja is innen vezetett Eislebenbe, ahol két örökségen veszekedő gróftestvért akart kibékíteni egymással. Hideg februári napok voltak ezek. A tárgyalások nagyon fárasztották, de végül sikerrel járt, a két perlekedő gróf megbékélt egymással. Aznap este azonban nagyon rosszul érezvén magát, ágynak esett. Orvost hívtak, aki mindent megtett, amit a kor orvostudományából kitelt, de sejteni lehetett, hogy ezek Luther doktor utolsó órái. Barátja, aki elkísérte az úton, megkérdezte tőle, hiszi-e azokat a tanokat, amelyeket egész életében tanított. Luther „igen”-nel válaszolt, de nem volt ereje bármi mást mondani. Másnap hajnalban meghalt. Barátai megtalálták jegyzetfüzetét, amibe út közben, és a tárgyalások között írogatott. Ezt volt Luther utolsó följegyzése: „Ha valaki meg akarja érteni Vergilius pásztorénekeit, 5 évet kell pásztorok között töltenie. Ha valaki meg akarja érteni Cicero írásait, 20 évet kell eltöltenie olyan emberek között, akik az ő műveivel foglalkoznak. Ha valaki meg akarja érteni a Bibliát, 100 év is kevés a tanulmányozásához. Koldusok vagyunk, ez az igazság!”

Ezek tehát Luther Márton utolsó szavai és gondolatai. Érdekes, azt gondolnám, hogy egy olyan nagy reformátor, mint doktor Martin Luther, bizonyára büszkén tekint vissza életművére, és halálos ágyán azt mondja: „Életem során sokat foglalkoztam a Bibliával, és most már jól értem az egészet. Kövessétek hát a tanításomat.” Ehelyett azonban azt mondta: „Életem során sokat foglalkoztam a Bibliával, de még mindig nem értem az egészet. Tanulmányozzátok hát ti is azt, mert még rengeteg kincs el van benne rejtve, ami előttem rejtve maradt.” Ahelyett, hogy lezárná a reformációt, megnyitja azt. Nekünk nem tanításokat, nem egyházakat, tanítókat kell követnünk, hanem meghallanunk Isten szavát, Isten üzenetét a Bibliában – mintha csak ezt akarta volna mondani nekünk Luther.

Nem csak az utolsó szavai beszédesek az eislebeni embernek, hanem a tettei is. Az utolsó dolog, amit megtett, az két veszekedő ember kibékítése volt. Mintha csak azt üzente volna az utókornak: „Nem értem még pontosan a Bibliát, de amit megértettem az az, hogy Isten szeret engem, és ezt a szeretetet másoknak is tovább kell adnom.” Nem sok dolog, de jó lenne, ha ezt a parányi felismerést tovább tudnám vinni Eislebenből…

Árvai Tamás

Megosztás:

A weboldalunkon sütiket használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. Sütiket használunk a tartalmak személyre szabásához, a közösségi médiafunkciók és a forgalom elemzéséhez. Több információ

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close